z
بهائیت شناسی
www.Baha9.ir
منوی اصلی
مطالب پیشین
موضوعات وبلاگ
لینک دوستان
پیوندهای روزانه
نویسندگان
آمار وبلاگ
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • کل بازدیدها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین به روز رسانی :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل مطالب :
درباره ما

" بسم الله الرّحمن الرّحیم "
اینجانب تلاش می کنم با استفاده از کتابهای رهبران بهائی، احکام، اعتقادات و تناقضات بهاء و عبد البهاء و شوقی را از کتابهای آنها استخراخ کرده با سند و مدرک در اختیار این فرقه گمراه قرار دهم، تا حقیقت بر آنان روشن گشته به آغوش اسلام عزیز باز گردند.
وَ السّلَامُ عَلَی مَن اِتَّبَعَ الهُدَی.
« بابائی »
جستجو


دانشنامه مهدویت
مهدویت امام زمان (عج)
آرشیو مطالب
لوگوی دوستان

ابزار و قالب وبلاگ

کاربردی
logo-samandehi
Google

در این وبلاگ
در كل اینترنت
ارسال شده در 1396/08/19 ساعت 08:08 توسط بابائی

                                               معنای خاتم


    آنچه مخالفین خاتمیت از قادیانی ها و بهائیان در باره آیه فوق می گویند، در مورد معنای "خَاتَم" است. آنها قائلند که خاتَم به معنای نگین انگشتر است. مانند خاتَم کاری صنعت گران اصفهانی که به معنای انگشتر سازی است. و قرآن کریم در آیه ۴۰ سوره احزاب نمی خواهد بگوید که وحی با پیامبر اسلام به اتمام رسید و پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم پایان بخش انبیاء الهی است؛ بلکه منظور قرآن کریم این است که پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم زینت بخش انبیاء الهی است، همانطور که انگشتر در میان انگشتان مایه زیبائی دست می باشد.


    اگر آیه شریفه قرآن "خَاتِم" می گفت، به معنای ختم کننده پیامبران بود و در آن صورت حرف مسلمانان درست بود که پیامبر اسلام (ص) ختم کننده و پایان دهنده انبیاء الهیست و دیگر پیامبری بعد از او نخواهد آمد.


    پاسخ این شبهه این است که الفاظ و کلمات عربی دو گونه معنا می شوند، یکی "مَا وُضِعَ لَه" و دیگری "مَا استُعمِلَ فِیه" و این دو معنا با یکدیگر فرق دارند. معنای مَا وُضِعَ لَه هیچ گاه عوض شدنی نیست و یک معنا بیشتر ندارد؛ و کلمه ختم یک معنا بیشتر ندارد نه دو معنا برخلاف لفظ عَین که چندین معنا دارد. لفظ ختم یک معنا دارد و آن هم به معنای پایان دادن است که همان معنای "مَا وُضِع لَه" می باشد. اما معنای "مَا استُعمِلَ فِیه" آن بیش از یک معناست مانند هر کلمه عربی دیگر که در گذر زمان معانی مختلفی پیدا کرد. برخلاف کلمه ختم که فقط به معنای پایان دادن گرفته اند.


    و چون بزرگان و سلاطین ‌و حاکمان در زمان های گذشته و مراجع عظام تقلید در حال حاضر، پایان نامه و استفتاء خود را با انگشتر مُهر می کردند و می کنند (که امضای خود یا اسم خود را روی انگستر حَک می نمودند و آن انگشتر پایان بخش نامه بود) بدین جهت به انگشتر نیز خاتم گفته اند. بنابر این در همه الفاظ و کلمات عربی معنای ریشه ای لفظ محفوظ است.


    در زبان عربی به پائین ترین ستون فقرات کمر انسان نیز خاتَم می گویند که با آن ستون فقرات پایان می پذیرد همچنین به سفیدی پائین پای اسب نیزخاتم می گویند چون پایان دهنده است. بنابراین مصادیق "مَاوُضِعَ لَه" به مرور زمان بیشتر شده است نه معنای آن.


    گاهی در رشد یک زبان ارتباط معنای استعمالی با معنای لغوی باعث می شود که آن لفظ در معنای دیگر نیز استعمال شود. مثلاً ختم به معنای پایان دادن است و انگشتر هم چون پایان دهنده نامه هاست به آن خاتم گفته اند و همین انگشتر چون وسیله زیبائی نیز هست، به آن خاتم می گویند.


    خلاصه اینکه خاتم به معنای دوم زینت معنا میشود و به معنای اول پایان دهنده و چون همین پایان دهنده زینت هم محسوب می شود، لذا به انگشتر دست نیز خاتم گفته اند.



موضوع : خاتمیت پیامبر اعظم (ص) ,